Fashion Winkelen
Image default
Kleding

Circulariteit is de volgende grens van duurzame mode

Introductie

Circulaire mode is een nieuwe manier van denken over hoe we kleding maken, kopen en gebruiken. Ook wel duurzame mode genoemd. Het gaat om het maken van producten die aan het einde van hun levenscyclus kunnen worden hergebruikt of gerecycled tot iets anders. Het gaat ook om het creëren van systemen die verspilling minimaliseren en het gebruik maximaliseren.

Nu consumenten milieubewuster worden en bedrijven manieren zoeken om te innoveren, komen bedrijven samen om circulaire modellen voor mode te ontwikkelen – modellen die niet alleen de impact op het milieu verminderen, maar ook economische kansen creëren voor gemeenschappen over de hele wereld. Deze modellen vereisen samenwerking tussen alle spelers in de industrie: fabrikanten; merken; detailhandelaren; consumenten; en zelfs kledingarbeiders zelf (die vaak geen toegang hebben tot bronnen zoals stromend water of elektriciteit).

Sourcing

Sourcing is het proces van het vinden van materialen om kleding te maken. Het is een uitdaging in de circulaire economie omdat je twee keer moet nadenken over wat je koopt en waar het vandaan komt.

Er zijn twee manieren waarop sourcing kan plaatsvinden: lokaal of wereldwijd. Lokale inkoop betekent dat je materialen rechtstreeks koopt van een lokale producent die ze gebruikt om je product te maken, terwijl wereldwijde inkoop betekent dat je materialen online of rechtstreeks van buitenlandse producenten koopt. Beide kunnen worden gedaan met behulp van traditionele bedrijfsmodellen – het verschil zit in de manier waarop ze zijn geregeld (zoals hieronder wordt uitgelegd).

Beide soorten sourcing zijn afhankelijk van uw budget en voorkeuren voor hoeveel transparantie vereist is. Als je materiaal van hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs wilt, is het voor alle betrokkenen het beste als de producent pas weet wie zijn klanten zullen zijn nadat ze het product hebben gemaakt; dit soort arrangement helpt de kosten voor beide partijen laag te houden, omdat er geen reclame is totdat alles is gemaakt! Als duurzaamheidsoverwegingen echter zo belangrijk zijn dat transparantie essentieel wordt om succesvol samen te werken (wat naar onze mening de enige acceptabele manier is om kleding te produceren), dan hebben we een manier nodig om van tevoren te weten of iemand anders het met ons eens is over wat eerlijk is. behandeling van anderen voordat u de eerste aankopen doet – en dat is waar het stellen van vragen in het spel komt!

Productie

Als je een rond kledingstuk koopt, let dan op het volgende:

Het product is gemaakt van gerecycled materiaal van één oorsprong. Dit betekent dat alle materialen van dezelfde bron zijn en niet zijn gemengd met andere stoffen tijdens het productieproces.

Een fabrikant die ethisch en milieuvriendelijk is. Als het voor u niet mogelijk is om een ​​fabriek te bezoeken voordat u uw kledingstuk koopt, vraag dan naar hun duurzaamheidspraktijken voordat u iets bij hen bestelt. U kunt ook zoeken naar bedrijven met hoge beoordelingen op sites zoals Good On You of Ethical Fashion Guide om ervoor te zorgen dat ze duurzame praktijken volgen in hun productieprocessen (of in ieder geval hun best doen).

Bedrijven moeten afval minimaliseren en het gebruik maximaliseren.
Om het maximale uit uw circulaire inspanningen te halen, is het belangrijk om na te denken over hoe u afval kunt minimaliseren en het gebruik kunt maximaliseren. Dat betekent investeren in circulaire infrastructuur zodat je materialen efficiënter kunt gebruiken, maar ook investeren in nieuwe technologieën die hergebruik en recycling van producten mogelijk maken.

Het betekent ook dat u uw productontwerp moet heroverwegen: natuurlijke monomaterialen verkiezen boven synthetische stoffen, manieren identificeren om de levenscyclus van een product te verlengen door het opnieuw te gebruiken in andere artikelen of het op andere manieren te gebruiken. Het betekent ook het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen die een cultuur van hergebruik aanmoedigen en afval in het algemeen verminderen.

Conclusie

Sustainable fashion is de weg van de toekomst. Het is belangrijk om te onthouden dat dit niet alleen een milieukwestie is: het is ook een sociale en economische kwestie. We hebben zoveel potentieel om banen te creëren door afval te verminderen, maar we hebben klanten nodig die bereid zijn te betalen voor kwaliteitskleding die langer dan een seizoen of twee meegaat. Wil je meer weten over circulaire mode en hoe het jouw bedrijf kan helpen, kijk dan op onze website!

https://www.fullcircleclothing.eu/